A gdyby tak zrobić sobie świat z nici, włóczki i wszelakich materiałów tekstylnych, zamiast z nudnych skał, ziemi i wody?
Dwójka przyjaciół rusza w magiczną podróż! Stuffy – bohater szyty na miarę i jego nowy kompan – mechaniczny świetlik, Glitch. Duetowi przyjdzie uratować świat przed mechanicznym zagrożeniem, co do którego cierpiący na amnezję nakręcany owad ma tylko niejasne złe przeczucia i strzępki wspomnień. Stuffy i Glitch odwiedzą wiele różnych patchworkowych krain, i postarają się zaradzić nadchodzącej katastrofie.
W Woven sterujemy poczynaniami Stuffy’ego. Nasz pluszowy koleżka porusza się tam gdzie wskażemy mu myszką. Gra opiera się na bardzo interesującym systemie, który zakłada ciągłą przebudowę naszego niezdarnego bohatera. Podczas eksplorowania świata trafimy zarówno na nowe wzory materiałów, które Glitch może dla nas zeskanować, jak i specjalne maszyny, które po rozpracowaniu muzycznej zagadki dadzą nam nowe części Stuffy’ego. Obu można potem użyć na rozstawionych tu i ówdzie maszynach do szycia. Inne typy ciała dają nam inne zdolności. Od skoku, do potężnego tupnięcia. Każda z tych umiejętności pozwala nam poruszać się po świecie i pomaga rozwiązać liczne zagadki, które napotkamy na swojej drodze. Przebudowa jest konieczna, bo naraz możemy mieć tylko trzy zdolności.
Dodatkowo swoje umiejętności posiada Glitch. Poza skanowaniem, świetlik może nam aktywować maszyny do użycia, czy rozświetlić drogę przez ciemne miejsca. Najważniejszą jednak umiejętnością malca jest wyświetlanie podpowiedzi. Jeśli znajdujemy się w miejscu, w którym można skorzystać, z którejś z zdolności Stuffy’ego, Glitch wyświetli ikonkę tej umiejętności.
Woven ma sporo ciekawych konceptów, jednak nie jestem do końca przekonany do przypisania tak podstawowych umiejętności jak skakanie do typu nóg, używanego przez bohatera. W grze jest nieco etapów gdzie trzeba wykonać kilka skoków pod rząd. Przeklikiwanie się za każdym razem połączone z brakiem bezpośredniej kontroli nad ruchami Stuffy’ego (można tylko wskazać kierunek marszruty), robi z całego przedsięwzięcia wyjątkową harówkę.
Część zagadek również bywa ciężkim orzechem do zgryzienia, co przy grze przygodowej może być cnotą. Jednak w przypadku tytułu, którego styl i w zasadzie prosta mechanika wskazuje na to, że targetem są kilkulatkowie raczej nie powinna robić za dużo zamętu w kwestii trudności.
Trafiamy do krainy patchworku. Podobnie jak w innych produkcjach tego typu, jak chociażby Neverhood, twórcy gry postanowili rzucić nas w nietypowe środowisko, tym razem jednak gimmick polega na tym, że bawimy się w świecie, który niemal w całości składa się z wełny, łat i innych materiałów dobrze znanym miłośnikom szycia. Co prawda nie są to autentyczne materiały, jak w przypadku wspomnianego Neverhooda, a ich odwzorowanie na silniku graficznym Unity. Odwzorowane w całkiem udany sposób. Połatany świat robi bajeczne wrażenie czarując kolorem i promykami słońca.
Podczas podroży przygrywać będzie nam delikatna muzyka, pieszcząca delikatnie słuch to delikatnymi dźwiękami pianina, to jakąś nieśmiałą gitarą. Całość uzupełniają dźwięki środowiska, ptaki, rzeki, powiewy wiatru. Co jakiś czas ciszę przerywa wszechobecny narrator, wyrażając zachwyt jakimś wyjątkowo udanym szwem, czy komentującym podziwiany krajobraz.
Rozgrywka polega na eksploracji. Jeśli ktoś nie gustuje w tym typie rozgrywki, to w Woven nie znajdzie nic dla siebie. Zagadki są ciekawym i ważnym elementem ale mimo to ustępują miejsca zwykłemu odkrywaniu świata i zbieraniu nowych wzorów. Podczas gdy wzory nowych ciał dla Stuffy’ego są niezbędne do przejścia gry, to wzory materiałów są rozsiane po całym świecie i tylko staranne przeszukanie każdej lokacji pozwoli zebrać całą kolekcję.
Woven to całkiem fajna gra, żeby posadzić przed nią dziecko. Brzdąc raczej niekoniecznie poradzi sobie z przejściem całej gry, ale przeszywanie Stuffy’ego i bieganie po miękkim, wełnianym świecie na pewno dostarczy malcowi nieco rozrywki. Dorośli natomiast siadając do gry muszą być świadomi, że mają do czynienia przede wszystkim z prostą przygodówką z naciskiem na przedstawienie i eksploracje ciekawego wizualnie świata.
Ocena:
- Gatunek: Przygodowo-logiczna
- Rok wydania: 2019
- Platforma: PC
- Producent: Alterego Games
- Wydawca: StickyLock Studios
- Gdzie dorwać?: Steam
Miłośnik starych gier, dobrych książek, stołowych gier bitewnych, w wolnych chwilach animator hejtu.